Sprawniejsza kolej w Ornecie i Dobrym Mieście?

2020-12-03 13:06:02(ost. akt: 2020-12-03 13:16:17)

Autor zdjęcia: Pixabay.com

Do Lidzbarka Warmińskiego już kolej nie dociera, ale nie wszyscy pamiętają, że funkcjonuje w Ornecie i po sąsiedzku w Dobrym Mieście. Teraz będzie jeździła szybciej i sprawniej.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zapowiadają, że będą krótsze podróże oraz sprawny transport towarów koleją na trasie z Olsztyna do Braniewa.

Wybrany już został wykonawca prac na odcinku Olsztyn Gutkowo – Dobre Miasto. Prace, realizowane przy współudziale środków z RPO Województwa Warmińsko-Mazurskiego, zaplanowano na lata 2021-2022.

PLK wskazały najkorzystniejszą ofertę wykonawcy dla kolejnego odcinka trasy – Olsztyn Gutkowo – Dobre Miasto na linii łączącej stolicę województwa z północną Warmii i granicą państwa.

Wybór oferty, o wartości ponad 147 mln zł (netto), to krok PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. w kierunku poprawy warunków podróży na warmińskiej trasie Olsztyn - Braniewo.

W efekcie planowanej inwestycji, poprawi się standard obsługi podróżnych na stacji w Olsztynie Gutkowie i Dobrym Mieście oraz przystankach Bukwałd, Cerkiewnik i Swobodna.

Perony będą wyższe, wyposażone w wiaty, ławki i nowe oświetlenie oraz oznakowanie. Obiekty zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się.

– Postępujemy zgodnie z zapowiedziami, utrzymujemy proces prowadzenia inwestycji z Krajowego Programu Kolejowego. Konsekwentnie chcemy linię z Olsztyna do Braniewa przygotować do lepszych i krótszych podróży pociągiem. Mieszkańcy zyskają lepsze warunki codziennych przejazdów do pracy i szkoły – mówi Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

W efekcie inwestycji skróci się czas podróży pomiędzy Olsztynem a Dobrym Miastem z ok. 50 min do ok. 40 min.

Na odcinku Olsztyn Gutkowo – Dobre Miasto pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 100 km/h. Zlikwidowane będą ograniczenia prędkości – obecnie wynoszące nawet do 30 km/h.

Poprawią się również warunki do przewozu ładunków – składy towarowe pojadą 70 km/h. Pociągi będą mogły być dłuższe i cięższe, dzięki czemu w efekcie przewiozą więcej ładunku.

Planowana jest kompleksowa wymiana torów na ponad 20 km i rozjazdów – ważnych elementów odpowiadających za sprawny przejazd pociągów.

Wyższy poziom bezpieczeństwa i sprawny przejazd pociągów będzie po budowie lokalnego centrum sterowania w Gutkowie oraz montażu nowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym na stacji w Olsztynie Gutkowie i Dobrym Mieście.

Podobne efekty będą również po przebudowie 9 przejazdów kolejowo-drogowych. Rewitalizacja obejmie 55 obiektów inżynieryjnych, m.in. mosty, przepusty i wiadukty kolejowe.

Realizacja projektu przewidziana jest w formule „Projektuj i Buduj”. Podpisanie umów i realizacja inwestycji planowana jest na lata 2021-2022.

Projekt jest dofinansowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego.

Przebudowa odcinka Olsztyn Główny – Dobre Miasto to kolejny krok ku lepszym podróżom na północ Warmii. Zaawansowane roboty są na odcinku Olsztyn Główny – Olsztyn Gutkowo, gdzie wymieniono tory i budowane są nowe przystanki w ramach RPO województwa warmińsko-mazurskiego.

Roboty są także na odcinku Dobre Miasto – Orneta.

Za ok. 60 mln zł ze środków własnych, PLK układają nowe tory i remontują 38 obiektów inżynieryjnych – przepusty, wiadukty i mosty. Podróżni wygodniej wsiądą do pociągów po przebudowie peronu w miejscowości Bzowiec.

W efekcie inwestycji na całej linii pociągi przyspieszą do 100 km/h oferując krótszy czas przejazdu na trasie Braniewo – Olsztyn.

Poprawią się także warunki dla przewozu towarów. Składy będą mogły być cięższe, dzięki czemu będzie można przewieźć więcej ładunku.
Informacja PKP

2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5