Weszły w życie nowe wersje dowodów osobistych

2019-03-08 14:03:11(ost. akt: 2019-03-08 14:34:13)

Autor zdjęcia: materiały urzędu

Od poniedziałku 4 marca 2019 r. do użytku weszły nowe wersje dowodów osobistych z warstwą elektroniczną tzw. e-dowody.
Jak uzyskać dowód osobisty?

Bardzo prosto, wymieniasz go jeśli: kończy się ważność obecnego dowodu, kiedy zbliżają się twoje 18 urodziny lub jeśli chcesz go po prostu wymienić. Zwykłe dowody osobiste nadal są ważnym dokumentem, aż do końca jego daty ważności.

Wniosek o wydanie dowodu osobistego można złożyć osobiście w urzędzie lub poprzez profil zaufany lub ePUAP. A kto musi go złożyć? Każdy kto ukończył 18 lat lub kończy się ważność jego dokumentu.

Obowiązkiem złożenia wniosku o dowód osobisty są zobowiązane osoby, które mają ukończone 18 lat, zmieniły się im dane osobowe (imię, nazwisko), radykalnie zmieniły wygląd i nie można ich rozpoznać, które zgubiły, zniszczyły dowód lub kiedy został im on skradziony oraz kiedy certyfikaty w e-dowodzie zostały unieważnione.

Wniosek o wydanie dowodu należy złożyć na około 30 dni przed upływem terminu ważności.

Dla lepszego zobrazowania jakie zmiany zaszły w dowodach rozdzielimy je na zwykłe i na e-dowody. Zwykły dowód osobisty potwierdza naszą tożsamość, obywatelstwo i pozwala na wyjazd zagranicę do krajów ze strefy Schengen i krajów honorujących dowód jako dokument podróży.

E-dowód dodatkowo pozwala na zalogowanie się do portali administracji publicznej (np. ePUAP), elektronicznie podpisywać dokumenty podpisem osobistym, elektronicznie podpisać się w usługach online administracji publicznej oraz korzystać z automatycznych bramek granicznych (np. na lotniskach).

Każdy e-dowód będzie posiadał 2 obowiązkowe certyfikaty: certyfikat potwierdzenia obecności oraz certyfikat, który pozwala na uwierzytelnienie się w usługach online (w e-dowodach osób powyżej 13 roku życia lub osób częściowo ubezwłasnowolnionych).

Dodatkowo można uzyskać certyfikat podpisu osobistego (podpis elektroniczny) lub certyfikat kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Oba te certyfikaty nie są konieczne i obowiązkowe. W razie potrzeby można będzie je aktywować poprzez wizytę w urzędzie.

Zakup czytnika do podpisu elektronicznego nie jest obowiązkowy. Urzędy w ciągu kilku lat zostaną wyposażone w czytniki do podpisywania pism i wniosków.
Szczegółowe informacje na temat e-dowodów są dostępne na portalu obywatel.gov.pl, na stronie BIP Urzędu Miejskiego w Lidzbarku Warmińskim, w Urzędzie Miejskim w pokoju nr 4 oraz pod numerem telefonu 89 767 85 26.

Komentarze (1) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Gość #2694431 | 5.173.*.* 8 mar 2019 16:35

    Calkowita kontrola nad ciemnota.. Zamiast chipa pod skore mozna w dokument...

    Ocena komentarza: warty uwagi (3) odpowiedz na ten komentarz

2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5