Przedświąteczne zakupy. Policjanci radzą jak nie dać się oszukać

2018-12-03 15:26:47(ost. akt: 2018-12-03 15:35:21)
Zakupy w sieci

Zakupy w sieci

Autor zdjęcia: pixabay.com

Jak co roku przed świętami policjanci apelują do zachowania czujności podczas zakupów. W okresie przedświątecznym częściej niż zwykle zamawiamy prezenty dla najbliższych przez internet.
Taka forma zakupów jest dla wielu z nas bardziej wygodna niż bieganie po sklepach. Pamiętajmy jednak, że z Internetu korzystają także oszuści.

Coraz częściej robimy zakupy przez Internet, bo to duża wygoda i oszczędność czasu. Surfując po sieci w poszukiwaniu najatrakcyjniejszej spośród ofert licznych sklepów internetowych, czy portali aukcyjnych, musimy jednak pamiętać, że swoimi ofertami kuszą nas również oszuści.

Policjanci apelują, aby korzystając z tej formy zakupów zachować zdrowy rozsądek, nie dając się ponieść emocjom związanym z „okazją cenową” oraz zachować przynajmniej podstawowe środki ostrożności:

1. Nie reaguj na tak zwaną super okazje

Jeżeli cena towaru jest rażąco niższa od ceny na innych aukcjach czy w sklepach, należy zachować ostrożność. Zbyt niska cena może sugerować ryzyko oszustwa.

2. Nie kupuj poza aukcją

Nie należy dokonywać transakcji przez tzw. „kupowanie poza aukcją". Oszuści najczęściej traktują serwis aukcyjny jako sposób pozyskania ofiary. Przestępca proponuje nieświadomej zagrożenia osobie zakup po niższej cenie, ale bez pośrednictwa serwisu – choćby po to, aby uniknąć opłat pobieranych przez serwis aukcyjny. Należy wziąć pod uwagę, że późniejsze dochodzenie swoich roszczeń, jak i postępowanie dowodowe jest bardzo utrudnione.

3. Zmieniaj hasła dostępu

Zmieniając hasło, które wprowadzamy logując się do serwisu internetowego, minimalizujemy ryzyko włamania się na konto i długotrwałego wykorzystania hasła przez osobę, która się pod nas podszywa.

4. Sprawdź komentarze

Kupując na aukcji internetowej sprawdźmy komentarze o sprzedającym. Brak komentarzy pozytywnych lub ich niewielka liczba powinny wzbudzić naszą szczególną czujność, choć i tu należy zachować ostrożność, ponieważ komentarze mogą być generowane przez samego sprzedającego.

5. Sprawdź sprzedającego

Zwróć uwagę jakie dane kontaktowe podał sprzedawca. Skontaktuj się z nim, zajrzyj na podaną stronę internetową. Należy pamiętać, że sklep internetowy jak każda inna firma, musi posiadać numer telefonu stacjonarnego oraz adres i inne dane rejestracyjne – np. numery NIP i REGON.

6. Uważaj na fałszywe sklepy internetowe

Szczególnie w okresie przedświątecznym oszuści zakładają strony, które mają służyć za witryny sklepów internetowych, oczywiście fałszywych.

Dlatego przed pierwszymi zakupami w nieznanym nam sklepie internetowym, powinniśmy sprawdzić opinie o tym sklepie. Jeżeli będzie fałszywy, utworzony na okres świątecznych zakupów, nie znajdziemy o nim opinii, co powinno być wskazówką, by nic nie kupować za pośrednictwem tej strony.

Naszą czujność powinna również wzbudzić znacznie zaniżona cena produktu oraz brak możliwości płatności przy odbiorze. W takich „sklepach" jedyną możliwą formą płatności jest zazwyczaj wcześniejszy przelew na wskazane konto bankowe.

Przed dokonaniem zakupu powinniśmy też sprawdzić, czy istnieje możliwość skontaktowania się ze sklepem telefonicznie. Jeżeli kontakt jest możliwy wyłącznie za pośrednictwem poczty elektronicznej, lepiej poszukać danego produktu w innym miejscu.

7. Zanim wpłacisz na konto, zastanów się nad płatnością przy odbiorze

Przed dokonaniem przedpłaty na konto, należy bezwzględnie skontaktować się ze sprzedawcą, celem zweryfikowania i potwierdzenia danych niezbędnych do przeprowadzenia przelewu.

Przy płaceniu kartą płatniczą zwracajmy uwagę, czy połączenie internetowe jest bezpieczne i czy przesyłane przez nas dane nie zostaną wykorzystane przez osoby nieuprawnione.

Korzystajmy z uznanych portali płatniczych, a przed potwierdzeniem przelewu upewnijmy się czy ten sam numer rachunku widnieje na zamówieniu.

Zwróćmy też uwagę, w jakim banku znajduje się numer konta podany przez sprzedającego, bo jeżeli jest to bank zagraniczny – wówczas obcy system prawny może narazić nas na problemy proceduralne związane z odzyskaniem pieniędzy jak również wpłynąć na całe ewentualnie prowadzone postępowanie.

Bezpieczną formą płatności jest płatność przy odbiorze. Wówczas możemy sprawdzić przesyłkę przy kurierze, a w przypadku ujawnienia oszustwa spisać protokół i zawiadomić policję.

Co zrobić, gdy zostaniemy oszukani?

Jeśli mimo zachowania środków ostrożności, nie dostaniemy zamówionego towaru lub otrzymamy towar niezgodny z zamówieniem, wówczas należy jak najszybciej poinformować o tym administratorów danego serwisu. Należy zachować wszystkie dokumenty związane z transakcją, a więc dowód przelewu na konto bankowe, korespondencję mailową, jak również całą korespondencję ze sprzedawcą, a następnie zgłosić się na policję.
Informacja KPP LW

2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5