Możemy testować świecącą ścieżkę rowerową

2016-09-27 11:33:21(ost. akt: 2016-09-27 14:37:17)

Autor zdjęcia: mat. prasowe

Stumetrowy odcinek ścieżki rowerowej z Lidzbarka Warmińskiego do Wielochowa świeci w nocy. To pierwsza w kraju świecąca trasa dla cyklistów.
Za dnia ma niebieski kolor, w nocy świeci — mowa o kawałku ścieżki rowerowej z Lidzbarka nad jezioro Wielochowskie.
Autorem projektu świecącej nawierzchni jest laboratorium TPA w Pruszkowie, zaś wykonawcą STRABAG.


Nawierzchnia świecącej ścieżki rowerowej zawiera tzw. luminofory. To specjalne substancje syntetyczne, które „ładują” się za pomocą światła dziennego, a następnie nocą emitują nagromadzoną energię.


— To stumetrowy odcinek testowy — wyjaśnia Dominika Górska z biura prasowego TPA. — Będziemy obserwowali jak się ta powierzchnia sprawdza w różnych warunkach pogodowych, temperaturach itp.

Jak się dowiedzieliśmy, na razie nie wiadomo, czy świecąca powierzchnia znajdzie się na większej powierzchni ścieżek.
Póki co możemy przetestować jako pierwsi w kraju tę innowację.


- Materiał, z którego stworzyliśmy ścieżkę rowerową, jest w stanie oddawać światło przez ponad 10 godzin. Oznacza to, że przez całą noc ścieżka emituje energię świetlną i ponownie gromadzi ją następnego dnia. Co ważne, efekt zawdzięczamy wyłącznie właściwościom użytego kruszywa, bez konieczności wspomagania dodatkowymi źródłami energii. Do budowy ścieżki w pobliżu Lidzbarka Warmińskiego wybraliśmy luminofory świecące na niebiesko, aby zachować spójność z mazurskim krajobrazem – mówi dr inż. Igor Ruttmar, prezes TPA Sp. z o.o. 
TPA od dawna prowadziło badania nad wykorzystaniem kolorowej i oddającej światło nawierzchni asfaltowej, przy czym największym wyzwaniem było zapewnienie trwałości opracowywanych materiałów oraz optymalizacja kosztów ich produkcji.

W pruszkowskim laboratorium opracowuje się także asfalty zapachowe – cytrusowe, truskawkowe, czy różane.
Projekt świecącej nawierzchni powstał już wcześniej, ale jego realizacja była możliwa dopiero dzięki pozyskaniu inwestora. Budowa pod Lidzbarkiem Warmińskim została zakończona i stanowi pierwsze tego typu przedsięwzięcie w Polsce.

Jak twierdzą budowniczowie świecącej ścieżki, jest to rozwiązanie nie tylko bezpieczne, ale wręcz poprawiające bezpieczeństwo rowerzystów po zmroku.

— Wykonanie takiej ścieżki wpisuje się w obecnie prowadzoną przez nas kampanię dla poprawy bezpieczeństwa – mówi Waldemar Królikowski, Dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Olsztynie.


Ewa Lubińska


Czytaj e-wydanie

Pochwal się tym, co robisz. Pochwal innych. Napisz, co Cię denerwuje. Po prostu stwórz swoją stronę na naszym serwisie. To bardzo proste. Swoją stronę założysz klikając " Tutaj ". Szczegółowe informacje o tym czym jest profil i jak go stworzyć: Podziel się informacją:

">kliknij
Problem z założeniem profilu? Potrzebujesz porady, jak napisać tekst? Napisz do mnie. Pomogę: Igor Hrywna

Komentarze (4) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Lexy #2092976 | 212.17.*.* 20 paź 2016 11:15

    Jak dlugo po zachodzie slonca owa sciezka swieci?

    odpowiedz na ten komentarz

  2. trol warminski #2074743 | 83.9.*.* 27 wrz 2016 21:05

    A świecące drogi kiedy ?

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz

  3. Tadeusz #2074513 | 188.146.*.* 27 wrz 2016 15:55

    Pierwsze proby były w wakacje.Próbki miały różne kolory ale niebieski jest duper.

    odpowiedz na ten komentarz

  4. Gosc #2074495 | 94.254.*.* 27 wrz 2016 15:35

    Czas zmian, super!:)

    Ocena komentarza: warty uwagi (3) odpowiedz na ten komentarz

2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5