"Ukrzyżowanie" w kaplicy lidzbarskiego zamku



2016-03-26 09:00:00(ost. akt: 2016-03-25 13:28:01)

Autor zdjęcia: Hubert Ramotowski

Wielki Tydzień to dobry czas aby obejrzeć "Ukrzyżowanie" w lidzbarskim zamku - obraz namalowany przez nieznanego autora, według obrazu Antona van Dycka.

W roku 2008 Muzeum Warmii i Mazur, które ma swój oddział w lidzbarskim zamku, przygotowało i przeprowadziło projekt, w ramach którego wykonano konserwację ołtarzy znajdujących się w zamkowej kaplicy. 


— Zakonserwowano wówczas oba ołtarze boczne, oryginalne antepedia oraz obraz z prawego ołtarza bocznego „św. Jerzy przed namiestnikiem rzymskim” — jedyny ocalały na miejscu z osiemnastowiecznego wyposażenia kaplicy — opowiadała wówczas Iwona Beata Kluk z Działu Sztuki Dawnej Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie. 

— Podjęto decyzję o konserwacji obrazu ze zbiorów muzeum, który uzupełniłby lewy ołtarz boczny. Pierwotnie ów ołtarz nosił wezwanie wczesnochrześcijańskiej męczennicy św. Eufemii. Nic nie wiadomo na temat pierwotnego obrazu do niego.


Jak opowiadała pani Iwona, fotografie z okresu międzywojennego pokazują w tym ołtarzu obraz "Ukrzyżowania" z Marią i Janem Ewangelistą jako asystentami, zapewne z końca XIX w., który zaginął pod koniec II wojny światowej.

Od tego czasu ołtarz był pusty.


— Wstawiony obraz nawiązuje tematem do poprzedniego. Przedstawienie pochodzi z nieistniejącego kościoła patronackiego rodu Kreytzenów w Piastach Wielkich koło Górowa Iławeckiego — informowała Iwona Kluk. — "Ukrzyżowanie" z Piast, obecnie należące do zbiorów Muzeum Warmii i Mazur, jest kopią obrazu flamandzkiego malarza Antona van Dycka (1599–1641) — ucznia Piotra Pawła Rubensa. Jej wykonawca najprawdopodobniej posłużył się ryciną Schelta - Bolswerta, współpracownika Rubensa i van Dycka, który w sztychach powielał i rozpowszechniał obrazy mistrzów.


"Ukrzyżowanie" zostało uratowane przed zniszczeniem przez pracowników muzeum w okresie powojennym. Obraz, z uwagi na ogrom zniszczeń warstwy malarskiej i płóciennego podłoża, wymagał konserwacji i częściowej rekonstrukcji.

Prace przeprowadziła konserwator dzieł sztuki — Agnieszka Ramotowska, absolwentka Zakładu Konserwacji Malarstwa i Rzeźby Polichromowanej Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika w Toruniu. Natomiast koordynatorem projektu była kustosz Iwona Beata Kluk z Działu Sztuki Dawnej Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie.


lub





2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5